Hvad er samfundsfag CSV-STU-Job Odense 2012

 

 

Opstart i et barselsvikariat på CVS STU-Job i 2012, lige præcis der, hvor lokalerne var nybyggede efter branden, og vi skulle genetablere lokalerne. Anden lærer var sprunget fra et par måneder inde i barselvikariatstiden.

Jeg stod for at indrette to lokaler til almenundervisningen i seks fag, hvor alle materialer også var brændt, så jeg kunne tilrette undervisningsmaterialer selv, med indkøb af fagbøger ved hjælp fra anden underviser, der havde hovedansvaret for undervisning i Dansk og Matematik, så vi underviste sammen i disse to fag.

Jeg fremstillede alle materialer til undervisning i ordblindhed og vi tog på biblioteket, fik installeret CD ord på alle pc’s samt var det væsentlige på daværende tidspunkt, hvor mobiler ikke lige havde oplæser m.m. apps, at elever fik installeret adgangforalle.dk gratis oplæsningsprogram.

Derudover underviste jeg i Budget og pengeforståelse, Samfundsfag, og afklarede alle elever på deres Læringsstile som udgangspunkt for undervisningen i opstartsfasen.

Du kan se Hvad er samfundsfag her;)

Her undrede jeg mig igen over, at elever kan gå i andre skoler, indtil de er 18 år, og så ikke været opdaget på at være ordblinde, og heraf ikke have haft hjælpemidler…

Det var en fantastisk oplevelse at se eleverne stråle som sole, når de fandt ud af, at de faktisk kunne få et program til at læse op i faget IT-Rygsæk på CSV STU-Job. Nogle havde CD ord og IT-Rygsækken, men havde aldrig fået hjælp til at bruge pc’en med læse, skrive, og stavehjælp på, så de brugte den ikke.

Sideløbende med de andre fag fik eleverne undervisning i brug af gratis hjælpemidler for ordblinde samt købe – her IT-Rygsæk, så de kunne bruge læseopfunktion, skrivefunktion og læsepind samt programmet CD-Ord, der nu hedder Vitec MV.

Lektion 2-4 var gratismaterialer, bibliotek brug for ordblinde, adgangforalle.dk download og installationsvejledning samt brug, Nota indmeldelse samt intro CD-Ord. Lektion 5 var så undervisning i brug af CD-ord.

 

 

Du kan se Lektion 1 intro her. Herefter gik vi på biblioteket, de fik info om Nota.

Så, så godt med undervisning heri, og afklaring på, at det var jo det eneste, at de havde svært ved. De ku’ sagtens forstå indhold, når det bare blev forklaret, og de selv arbejdede praktisk med det.

Interessant var det også, at eleverne selv ville vide, hvad samfundsfag er, som udgangspunkt, før vi gik i gang med deres selvvalgte projektopgaver. Så først viden overordnet og så selvvalgt projekt;)

Efterfølgende var jeg vikar på CSV STU-Job Odense og afdelingen på Højstrupskolen både som lærer og pædagog.

Man kan sige, at det var nemt at komme tilbage fra barsel… Hun fik lokaler, alle fagbøger, alt mit selvfremstillede materiale til alle 6 fag.